2015. már 12.

Angeli Mátyás szakácsportré

írta: TSK
Angeli Mátyás szakácsportré

image00001.jpg

 Angeli Matyival, a Nemo halétterem szakácsával beszélgettünk:

"Év végén a főnököm megkérdezte, hogy a közeljövőben milyen pozíciók érdekelnének, és akkor döbbentem rá, hogy én ténylegesen szakács akarok lenni...másnap fel is mondtam" 

Matyit a zenélés kapcsán ismertem meg (szintén zenész), és érdeklődve figyeltem, hogy egyre több és egyre komolyabb gasztronómiai témájú bejegyzést posztol. Aztán egyszer csak rákérdeztem, és kiderült, Matyi felhagyott eredeti szakmájával, és megvalósítva álmát, szakács lett. A beszélgetés jelenlegi helyén a Nemo étteremben volt, ahol elkészített nekünk, egy- egy kiváló fogást. Nagyon szimpatikus az a fajta lelkesedés, amivel Matyi a gasztronómia iránt viseltetik, minden szavát átjárja a főzés iránti rajongás. Elmesélte, mióta főz, tele van energiával, és végre elemében érzi magát. 

-Mióta vagy főállású szakács? Hol dolgoztál eddig?

Tavaly márciusban kezdtem el szakácsként dolgozni, és szerencsére az első hely be is vált. Így egy szűk évnyi munka után persze nem lehet sok tapasztalatról beszélni, annyi viszont biztos, hogy imádom és nem váltanék szakmát. 

-Mikor kezdett el foglalkoztatni a gasztronómia, vagy a főzés? Mikor főztél először egyedül? Mit?

Kisgyerekként nagyon válogatós voltam, és meglehetősen nehéz feladat volt megetetni. Miután először ettünk a családdal az "M" betűs gyorsétteremben, a húgommal elkezdtünk vasárnap reggeli menüt csinálni a szüleinknek (szendvicseket ). Utána már jött egy kis rántotta, és egyre jobban elkezdtem élvezni az ízeket és a főzést. Azután már gyakrabban néztem be a konyhába, elkezdtem kenyereket is sütni és igazából a gimnázium alatt kezdtem többet főzni. Nem volt az egész több egy jó hobbinál. Viszont már gyerekkorom óta az volt az egyik nagy tervem, hogy lesz egyszer egy éttermem. Pár éve döntöttem úgy, hogy a megvalósítás első lépése egy szakács képzés, ami után már tudtam, hogy ki kellene próbálnom ténylegesen is ezt a szakmát

 -Tanult szakmád, vagy magadtól tanultad? -Mi az eredeti szakmád?

Gimnázium után a BME-n kezdtem tanulni gépészmérnöknek, majd ehhez illő minőségügyi gyakornoki munkát vállaltam. A szakács képzést már a gyakornoki idő alatt kezdtem... aztán felvettek teljes állású mérnöknek. 2013 szeptemberében kaptam meg a szakács papíromat, és már akkor motoszkált bennem, hogy esetleg váltani kellene. Év végén a főnököm megkérdezte, hogy a közeljövőben milyen pozíciók érdekelnének, és akkor döbbentem rá, hogy én ténylegesen szakács akarok lenni...másnap fel is mondtam

-Kitől tanultál?

Első sorban csak magamban kísérletezgettem. Mikor még sok időt töltöttem a nagyszüleimnél gyerekkoromban nem érdekelt annyira a konyha, de egyre többször kérdezek már nagymamámtól. Édesanyám pedig szintén kísérletező kedvű a konyhában, együtt is szoktunk ötletelni, ha otthon vagyok nála. Persze mióta elkezdtem a szakács iskolát egyre többet találkozom más szakácsokkal, és tőlük rengeteget kérdezek. Az utóbbi évben pedig rengeteget tanultam itt az étteremben is, Putz Lajos séfünktől..

-Melyik a kedvenc nemzetközi konyhád?

Az olasz konyhát nagyon szeretem a frissessége és egyszerűsége miatt, a franciát pedig az eleganciája miatt. Viszont nagyon sok konyhát még egyáltalán nem vagy csak kevéssé ismerek, ezt még pótolnom kell!

 -Ha egy ételt főzhetnél életed végéig mi lenne az? Miért? És mi a kedvenc ételed? Mi a specialitásod?

Őszintén remélem, hogy nem kerülök olyan helyzetbe, hogy életem végéig ugyan azt kelljen főznöm Az éttermen kívül nagyon ritkán készítek el valamit kétszer (ugyanúgy) (Mi sem :D a szerk.). Gyerekként sztrapacskát tudtam volna enni minden nap, most már őszintén állítom, nincs kedvenc ételem. Ha mégis egy fogás nevét kell említeni, akkor az mondjuk a "Napi ajánlat" lenne, és a probléma meg van oldva . Régebben folyton húsokat készítettem, és kelt tésztákkal játszottam. Mióta halétteremben dolgozom annyira a halak körül forognak a napjaim, hogy nehezemre is esik néha kiszakadni ebből.

image00007.jpg

 

 -Mi a kedvenc budapesti éttermed és miért? Mi a kedvenc vidéki éttermed és miért?

Az előző gondolatmenetet folytatva, kedvenc éttermem sincs, illetve mindig pont az, amiben még nem jártam és épp valamivel felkelti az érdeklődésemet. Bár természetesen a helyes válasz a kérdésre az lenne, hogy a NEMO étterem.

 -Melyik a kedvenc városod gasztronómia szempontjából és miért? (bárhol a világon)

Számomra mind szépség, mind gasztronómia szempontjából eddig San Gimignano a befutó. Gyönyörű középkori város Toszkána közepén, így minden adott a jó borokhoz és más alapanyagokhoz. Az egyik legmeglepőbb, amit még máshol addig nem láttam egy hentesüzlet volt, ahol a füstölt vaddisznó sonka szőrösen lógott a kirakatban. Na és persze azok a desszertek.

image00002.jpg

 -Mit szeretnél elérni a szakmában? -Mi a legnagyobb álmod a szakmában?

A régi álmokat követve egy saját étterem a nagy cél. Ehhez pedig rengeteg tanulás és/vagy sok pénz kell. Volt viszont egy (nem is túl szerén) kitűzésem magam elé egy éve, mikor elindultam ezen az úton: 5 éven belül szeretnék olyan szintre eljutni, hogy a Hagyomány és Evolúció versenyen labdába tudjak rúgni, tíz éven belül pedig szeretnék legalább a közelébe kerülni a Bocuse d'Or versenynek. Nem teljesen reális vágyak, de hát merjünk nagyot álmodni, egyébként a saját nagy örömöm: március 23-án borvacsora az étteremben, és én kaptam a lehetőséget a teljes menü tervezésére.

Íme:

Garnéla cheviche
(lime lében marinált rákfarkak korianderes-kókusztejes salátával)

Vichyssoise kéksajt-habbal, lótusz chipsszel
(langyos póréhagymás burgonya krémleves)

Lazac tataki avokádó-édeskömény-alma salátával
(pirított lazac szeletek)

Harcsapogácsa szezámos uborka salátával

Hagymás rostélyos
(tonhal steak robuchon burgonyapürével, pirított hagymával)

Sós karamellkrém fűszeres almakompóttal, gyömbéres kekszmorzsával

 

Köszönjük Matyinak a beszélgetést, és a remek ételeket!

Mivel a Nemo látványkonyha, érdemes megnézni, hogyan készülnek az ételek.

T.

image00006.jpg

 

 

 

Szólj hozzá

gasztro itt kedvenc főzés hal gasztronómia nemo angeli mátyás ittegyél