2015. aug 19.

Az új kenyér ünnepe? Süssük magunk!

írta: TSK
Az új kenyér ünnepe? Süssük magunk!

11695871_701959876576608_9178537786359868641_n.jpgÚristen, nincs nyitva a Teszkó Augusztus 20-án, honnan lesz így újkenyér? 

Nem szeretnénk a profi hobbipékek szerepében tetszelegni, több olyan blog van, ami kiváló, és sokrétű infóval szolgál a témakörben, szóval ez a cikk egy kedvcsináló, és persze ad pár egyszerű ötletet, hogy is állj neki, aztán ha ezeket elkészítetted, és beleszerettél az otthoni "pékészetbe", úgyis elindulsz, és elkezdesz foglalkozni a témával. 

Én nem kedvelem a kenyérsütő gépet, így mindent sütőben sütök ), persze messze nem kemence (az viszont szarul néz ki a nappaliban), de szerintem sokkal közelebb áll az igazsághoz. (Azért a végén kenyérsütőgéphez is lesz ötlet)

És még egyszer, nem vagyunk profi pékmesterek, nem akarunk világot megváltani, viszont szeretnénk, ha tudnátok, a kenyérsütés egyszerű, ha akarjuk gyors, és bárki nekiállhat. Álljatok is neki!

Íme pár recept, amit mindenféle komolyabb előkészület nélkül elkészíthettek, kovászolás, öregtészta, vagy egyéb nélkül. Persze az igazi jó kenyér kovásszal készül, de azt inkább a haladóknak ajánljuk. (és visszatérünk rá!)

És persze várjuk az ötleteket, és mint néhány alkalommal, a commentbe írt receptjeitekkel frissítem a cikket. 

De először pár szót a fő alapanyagról!

A Liszt

A boltban kapható legalapabb búzafinomliszt a BL55, ezt emeled le a polcról, ha lisztet veszel. Simán elkészíthető a kenyér ebből is. A BL80 kimondottan kenyérliszt, ez valamennyivel több héjat tartalmaz, de még messze nem teljes kiőrlésű. Ebből sütik a kenyeret, amit a boltban kapsz. A teljes kiőrlésű liszteket én nem igazán szeretem, nekem fűrészpor ízű tőle a kenyér, de sokan szeretik, így ez sem ördögtől való, és jelenleg viszonylag trendi. Aztán ott vannak még a rozslisztek, amikből akár teljesen, de inkább keverve használhatunk a kenyerünkbe. A rétesliszt nem igazán jöhet szóba, bár ilyet is hallottam már. A hétvégén vettem Olaszországban nullás lisztet, az nagyon lassan kel, szóval ott több időt kell hagyni majd kelni. 

Lehet kapni kenyérliszt keverékeket is, amikben már benne van az élesztő, és némi adalék, lisztjavító ilyesmi. Sikerült már ilyenből ehető kenyeret sütni, kezdőknek ajánlott, de azért szerintem jobb az eredmény, ha ezeket mellőzzük. 

Merjük keverni a liszteket kísérletezésképpen, én sokszor nem egyféléből készítem, vagy mert koncepció, vagy mert nincs annyi otthon egy féléből :D

Kezdjük egy elég megosztó kenyérfélével. Ezt nem mindenki fogja szeretni, de azért kipróbálni érdemes, és ez van meg a leggyorsabban.

10887408_621037771335486_7168020675617965806_o.jpg

A szódás kenyér

A szódás kenyér elsősorban a britek egyik kedvelt kenyérfajtája. A magyar ember azt fogja mondani, ez nem is kenyér, én mégis ide teszem, mert ez a leggyorsabb és legegyszerűbb módja annak, hogy friss kenyeret készítsünk otthon. kb. fél kilós veknihez íme a hozzávalók 

50 dkg liszt
egy teáskanál só
Egy teáskanál cukor
Egy csapott evőkanál szódabikarbóna (a púpos már sok lesz, és kilóg az íze)
2 evőkanál olaj
és kb. 2,5 dl. víz

Először a száraz összetevőket tesszük egy megfelelően nagy tálba, és villával homogénre keverjük. Ezután ha szeretnénk kísérletezni, fűszerek. Én pl szeretem bele a borsot. Löttyintsük rá az olajat, és kezdjük el adagolni a vizet. Ezt a kenyeret nem kell dagasztani, amennyire tudjuk villával keverjük el. Aztán amikor már nem tudjuk tovább, kezdjük kézzel. A tésztát, lazán forgassuk össze, ne legyen túl kemény, de nyilván ne is legyen ragacsos. Ne tömködjük, ne tömörítsük, ne gyúrjuk. Csak lazán. Ezután én javaslom hogy kivajazott tepsire, vagy sütőtálba tegyük, hogy tuti ne ragadjon le, de ha alálisztezünk, az is leég. A sütőt 200 fokra hevítjük, és 30-35 perc alatt készre sütjük. Ha úgy látod, hogy a teteje kezd megégni, egyszerűen dobj rá egy sütőpapírt. Ez mindegyik alábbi kenyérre is igaz. A szódás kenyér nem lesz annyira lágy, levegős, mint a kelesztett kenyér, de aki szereti a kicsit tömörebb kenyereket, szerintem szeretni fogja. 

Kelesztett kenyér, élesztővel

A kenyér a magyar gasztronómiában a kelesztett kenyérrel egyenlő. Lehet ezt kovásszal, öregtésztával, vagy élesztővel elvégezni. A nagy hagyománnyal bíró pékcsaládok évtizedekig tartottak fent egy kovászkultúrát, de a kovász táplálása, karbantartása mindennapi odafigyelést igényel, így kezdőknek semmiképpen nem ajánlom, és haladóknak is csak akkor, ha gyakran fognak kenyeret sütni. Az öregtészta gyakorlatilag hasonló. A lényege, hogy egy már elkészített tésztából teszünk félre, és a következő kenyér elkészítésénél ezt használjuk majd a kelesztéshez. Kézenfekvő így kezdésnek az élesztő használata. 

Ez a típus nyilván kelesztést igényel, ami persze idő, de maga a konkrét munka vele nem sok, csak időben el kell kezdeni. Én szeretem a fehérkenyeret, tudom, sokan démonizálják manapság, de hát mi nem rákkeltő, vagy halálos méreg manapság. Mindenesetre ebben nincs lisztjavító szer, térfogatnövelő szer, adalékok stb. Én szeretek szárított élesztővel dolgozni, kiválóan működik. Lássuk mi kell hozzá: nagyon hasonlít az előzőre nem igaz?

50 dkg liszt
egy teáskanál só
Egy teáskanál cukor
1 csomag szárított élesztő
2 evőkanál olaj
és kb. 2,5 dl. víz

Aztán, csak mint az előzővel: Először a száraz összetevőket tesszük egy megfelelően nagy tálba, és villával homogénre keverjük. Löttyintsük rá az olajat, és kezdjük el adagolni a vizet.

A Ciabatta

A tészta gyakorlatilag ugyanaz, mint a fenti kenyéré. És tulajdonképpen csak a formájában van a különbség. Nameg a sütési időben. Mivel a tésztát kettészedjük, és a kenyérnél nyilván vékonyabb, a hosszúkás ciabatta forma, kb. fele sütési időt igényel. A ciabatta kb 20 perc alatt megsül. 

És persze készíthető belőle kifli, zsemle, vagy amilyen formában szeretjük. 

11083869_662777447161518_5678043392621639271_n_1.jpg

 

Mivel dobjam fel?

Izgalmas téma a kenyér ízesítése. Van amihez kizárólag a fehér kenyér elképzelhető, de én nagyon szeretem feldobni valamivel. Íme, én ilyeneket készítettem el:

-Olívás (olíva bogyó, oregánó)
-Lilahagymás
-Fokhagymás
-Borsos
-Zöldfűszeres (friss zöldfűszerekkel)
-Paradicsomos (a víz egy része helyett paradicsomlé, vagy püré)

És itt van még valami nagyon komoly:

Focaccia:

Ebben a verzióban koktélparadicsom, mozzarellagolyók és szőlő van, valamint só, bors, és rozmaring. Imádnivalóan finom, és egyszerű. A belevalókat jó mélyen nyomd bele a tésztába, hogy csak egy része látsszon ki. Sütő, azt hajrá. Vendégvárónak nagyon ütős. 

10923231_675508802555049_1649282854110784130_n.jpg

11203110_675508792555050_8229674248457141737_n.jpg

 

De hogy a kenyérsütőgépet használók se csüggedjenek, itt van Gyurci barátom Tutiszuperkirály módszere:

"Kenyérsütős graham lisztes (GL200) verzió

A "nagyon tömör, nem kel meg rendesen, szétesik" problémakör megoldása...
470 ml víz
8 dkg olvasztott VAJ! (nem margarin) vagy 6 - 7 cl olíva vagy naprafogó olaj
1 nagy mérőkanál cukor
2 kis mérőkanál só
27 dkg finom liszt (BL55)
43 dkg graham liszt (GL200) vagy teljes kiőrlésű liszt vagy bármilyen liszt :-) (mondjuk a rozsliszt annyira nem szerencsés, mert ragacsos lesz a tészta, ha ilyen elképzelés van, keverni kell valamilyen másik liszttel)
1 cs szárított élesztő
Én az utolsó dagasztás után ki szoktam venni a keverő lapátokat, (így nem sül bele a kenyérbe) és megvágom a tészta tetejét 3 vagy 4 helyen (sokkal jobban megkel)
Az egész folyamat alatt (kelesztés, sütés) le szoktam takarni a sütőgép tetején a szellőzőket..."
Természetesen a kenyérsütésnek ennél sokkal komolyabb távlatai is vannak. Még véletlenül sem szeretném magam profinak beállítani, ez a cikk is csak kedvcsinálásképp íródott, mutatván, én nagyon élvezem, és tervben van, hogy kigyúrom magam kenyér témakörben, hogy stílszerű legyek. És persze várom az ötleteket, és mint néhány alkalommal, a commentbe írt receptjeitekkel frissítem a cikket. 
Ja, és persze készítsd el ezeket is, ha már sütni kezdesz:
Ezt meg kend rá:
Na gyúrjunk vaze!
T

 

Szólj hozzá

augusztus 20 kenyér pék gyors házi sütés kenyerek új kenyér kenyérsütés kenyér otthon aug 20. újkenyér